تحلیف، پیشینه‌ای مقدس برای ارکان سرنوشت‌ساز در تاریخ این مملکت است. هرآنجایی که سرنوشت مردم در گرو خیر یا شر آن رکن است.از مسند پزشک و وکیل تا سران قوا. قرآن کتاب آسمانی،گواه عهدهاست تا از حب شهوات خودبینی بگذریم و در راه خدمت،خدا و مردم را ببینیم.

قسم برای خدمت به ملت
حالا در چهل و ششمین سال استقرار نظام جمهوری اسلامی و اندکی پس از تقدیم دومین رئیس جمهور شهید، ایران و جهان چشم انتظار دولتی جدید است که نه تنها سرنوشت داخل، بسیاری از خارجی‌ها را هم متأثر از راه و رسمش می‌کند.
مطابق قانون اساسی و به حکم سنت‌های سیاسی، پس از ناکامی در به پایان رسیدن دولت چهارساله رئیسی شهید، دوباره پای مردم به صندوق‌های آرا و قرار مردم‌سالاری باز شد تا با دست ملت، دولت تعیین شود. تاکنون ۱۳ دوره مراسم تحلیف رؤسای جمهور منتخب در مجلس شورای اسلامی برگزار شده است.
اکنون با انتخاب مسعودپزشکیان و گذشت واپسین روزهای دولت شهید رئیسی و تکاپوهای تکمیل طرح‌های نیمه کاره‌ای که دستاورد دولت سیزدهم محسوب می‌شود، پس از تنفیذ سراغ تحلیف رئیس دولت چهاردهم می‌رویم. شنبه، ششم مرداد، در بیت رهبری و با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی که مهرتأییدی بر انتخاب ملت بود، حکم رئیس جمهور جدید رسماً و قانوناً از ناحیه عالی‌ترین مقام، صادر شد تا پزشکیان نهمین رئیس جمهور ایران باشد.
در این مراسم که مطابق رسوم حکم تنفیذ باید از رئیس جمهور پیشین به رئیس جمهور جدید می‌رسید، مخبر جای خالی رئیسی شهید را با ادای‌امانت پر کرد و حالا امروز مجلس میزبان نماینده و رفیق قدیمی خود است که این بار در قامت رئیس جمهوری، مهمانش می‌شود تا به اصل ۱۲۱ قانون اساسی جامه عمل بپوشاند. در حضور مقامات، سران و نمایندگان و در پیشگاه قرآن، پای عهدش را امضا و سوگند یاد کند تا به عنوان رئیس‌جمهور پاسدار مذهب، نظام و قانون باشد. از خودکامگی بپرهیزد و خود را وقف خدمت به مردم، حراست از مرزها و استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور بکند. با استعانت از خدا در حفظ ‌امانت مردم، ‌امانت‌دار، مردم‌دار و فداکار باشد.
این روال، از ساعت ۱۶ امروز با نواخته شدن زنگ آغاز به کار جلسه علنی مجلس، در صحن بهارستان با حضور نمایندگان و مقامات داخلی و خارجی از ۸۰کشور جهان آغاز و به‌صورت زنده از تلویزیون پخش می‌شود. پس از نواختن زنگ آغازین و سرود جمهوری اسلامی، مطابق رسوم دستور جلسه علنی توسط عضو هیئت رئیسه مجلس قرائت و محمدباقر قالیباف، به‌عنوان رئیس مجلس خوشامدگویی رسمی به میهمانان خارجی و داخلی را به عهده دارد. نطق ابتدایی مراسم هم توسط او گفته می‌شود و پس از تحلیف، رئیس جمهور جدید ایران سخنرانی خواهد کرد.

چه مقاماتی می‌آیند؟
علیرضا شریفی رئیس ستاد تحلیف با اشاره به حضور میهمانان خارجی در این مراسم بیان کرد: کشورهای تاجیکستان، ترکمنستان، آفریقای مرکزی، پاکستان، سوریه، صربستان، کوبا، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و گینه‌بیسائو در سطح رئیس جمهور و نخست‌وزیر در این رویداد حضور خواهند داشت.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: رؤسای مجالس کشورهای روسیه، الجزایر، بلاروس، قزاقستان، ازبکستان، مالزی، عراق، بورکینافاسو، اوگاندا، کومور، مالی، سریلانکا، سنگال، کره‌شمالی در این مراسم شرکت خواهند داشت. همچنین کشورهای امارات، لبنان، اردن، میانمار، زیمبابوه، قرقیزستان، برزیل، مالدیو و گابن در سطح معاون رئیس جمهور و معاون نخست وزیر تاکنون حضور خود را نهایی کرده‌اند. کشورهای تانزانیا، نیجر، ونزوئلا، بحرین، یمن، لیبی، مصر، سودان، بولیوی، کویت، موریتانی، میانمار، کنگو، گامبیا و اریتره نیز در سطح وزیرخارجه اعلام حضور کرده‌اند.
سایر کشورها از جمله هند، نیکاراگوئه، نیجر، غنا، بلغارستان، ایسلند، تونس، مجارستان، کلمبیا، اکوادور، مکزیک، شیلی، اروگوئه، مالت و سیرالئون وزرا و یا سفرای خود را به این مراسم اعزام خواهند کرد.
علاوه بر کشورهای ذکر شده؛ دبیران‌کل سازمان‌های بین‌المللی شامل: اوآی‌سی، اِی‌پی‌اِی، ای‌سی‌او، دی۸، پی‌یوآی‌سی، آی‌اوآراِی، شانگهای و... نیز در این مراسم حضور خواهند داشت. این آمار نهایی نیست و احتمال افزایش کشورهای شرکت‌کننده در این مراسم وجود دارد. 
وی افزود: در کنار میهمانان خارجی این مراسم میهمانان داخلی در سطح رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب، رئیس قوه قضائیه، رئیس مجلس خبرگان رهبری، دبیر شورای نگهبان قانون اساسی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، جمعی از وزرا و مسئولان دولت سیزدهم و مقامات بلندپایه کشوری و لشکری حضور خواهند داشت و رئیس مجلس نیز میزبان میهمانان داخلی و خارجی خواهند بود.
مطابق این آمار، به نسبت تحلیف رئیس جمهور هشتم که در زمان کرونا بود، حضور میهمانان و مقامات خارجی چشمگیر و قابل توجه است. در این مراسم ۶۰۰ خبرنگار، عکاس و تصویربردار خارجی و داخلی برای پوشش رسانه‌ای قوی حضور دارند.

تهران تعطیل نیست
براساس اعلام معاونت امنیتی و انتظامی وزیر کشور امروز به این مناسبت تهران تعطیل نخواهد بود و تنها محدودیت‌های ترافیکی مطرح است.
مسعود پزشکیان نهمین رئیس جمهوری اسلامی ایران است که در دومین مرحله از چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری؛ ۸ تیر ۱۴۰۳ با کسب ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رأی در برابر رقیب خود به پیروزی رسید.
براساس ماده ۲۰۲ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی؛ «رئیس‌جمهور موظف است حداکثر در مدت دو هفته پس از انجام مراسم تحلیف یا سقوط دولت یا تغییر نیمی از وزرا از ابتدای شروع به کار دولت، ضمن تقدیم برنامه کلی، اسامی وزرای پیشنهادی وزارتخانه‌ها را که دارای تجربه و تخصص مرتبط هستند به‌همراه شرح‌حال، برنامه‌ها، سوابق و سمت‌های علمی و اجرایی و سایر امتیازات قابل استناد، به مجلس تسلیم کند. رئیس مجلس مکلف است نامه معرفی هیئت وزیران و ضمائم آن را در نخستین جلسه علنی اعلام وصول و قرائت کند، سپس معرفی‌نامه و مستندات را برای بررسی به کمیسیون یا کمیسیون‌های تخصصی مرتبط ارجاع دهد.
در همین حال نخستین جلسه هیئت دولت با حضور پزشکیان، رئیس جمهوری اسلامی ایران عصر یکشنبه برگزار شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، او در نخستین جلسه هیئت دولت پس از مراسم تنفیذ ریاست جمهوری، ضمن گرامیداشت یاد شهدای خدمت و تشکر از زحمات و خدمات اعضای کابینه دولت سیزدهم طی سه سال گذشته، اتحاد و وفاق ملی را رمز موفقیت و غلبه بر مشکلات کشور عنوان کرد و گفت‌: اینکه گاهی گفته می‌شود برخی مسئولان دولت با یکدیگر اختلاف دارند، برای من نامفهوم است؛ چرا که ما چشم‌انداز روشن و سیاست‌های تعریف شده‌ای داریم که باید به طرف آن‌ها حرکت کنیم، اگر برنامه‌ای نوشته‌ایم که علمی، روشمند و منطبق بر الگوهای موفق و تجربه شده بین‌المللی است و روی اجرای آن نیز اجماع وجود دارد، دیگر اختلاف و دعوا معنا ندارد. برای رسیدن به اهداف تعیین شده باید کابینه‌ای تشکیل دهیم که فارغ از دسته‌بندی‌های جناحی، جلوه وفاق ملی باشد و ما را به هدف برساند که اگر این‌گونه عمل کنیم توانسته‌ایم بر اساس خواست و انتظارات رهبری معظم انقلاب حرکت کنیم.


خبرنگار: فاطمه کامیاب

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.